Pedagogiskt material

Pedagogiskt material till avsnittet med Henrik Huldén

Här hittar du förslag på diskussion och aktiviteter som du kan göra i klass i sambandmed att ni ser avsnittet då Henrik Huldén är gäst i Estrids Bokklubb. Ha gärna någon av böckerna om Gosse Gosig tillgänglig.

Uppgifterna är indelade i tre nivåer:
lätt medel svår

(lätt)
Henrik berättar att han och illustratören Ulla Donner arbetade smed Gosse Gosing- böckerna så att Henrik först skrev, sedan illustrerade Ulla och om något kändes svårt eller trist att illustrera ändrade Henrik det till något som funkade bättre i bild.
Gör ett rim-memory tillsammans med en kompis. Ni behöver tolv enfärgade kort eller
lappar. Skriv eller rita ord som du vet att rimmar på något på tre av korten. Be kompisen göra samma sak. När ni är klara byter ni kort med varandra. Ta nu de tomma kort som finns kvar och rita eller skriv ett rim till vart och ett av korten kompisen gjort. Vänd på alla korten så ni ser baksidan. Nu kan ni spela rim-memory! Vänd korten och försök hitta två som rimmar!

(lätt – medel)
I böckerna om Gosse Gosig slutar sidorna med att man kan välja ett av tre ord som rimmar på sista ordet i meningen innan. Testa göra samma sak! Hitta på ett ord som
rimmar på många saker (t.ex. hatt – katt – ratt – natt). Skriv först en rad som slutar
med ett av orden, och sedan en som ska sluta med något av de andra. Istället för att
skriva ordet ritar du tre bilder att välja mellan. Testa sedan, kanske tillsammans med
en kamrat, att läsa det du skrivit med de tre olika rimmen. Blev någon mening
alldeles tokig? Välj ett av rimmen (eller alla tre!) och rita en bild.
(medel)
Henrik berättar att ibland består hans arbetsdag av att han sitter på kontor och
svarar på mejl, ibland spelar han trombon på gården medan en staty blir avtecknad.
Hur tycker du att en idealisk arbetsdag skulle kunna se ut? Skriv en berättelse som
börjar när du kommer till jobbet. Din arbetsdag får vara hur galen som helst!
(medel)
Henrik säger att det skulle vara roligt om människor kom ihåg hans böcker och
musik om hundra år, men att vi ju inte vet hur världen ser ut om hundra år. Han tror i
alla fall att det finns böcker och musik. Vad tror du? Hur ser världen ut om hundra
år? Diskutera med en eller flera kamrater. Gör ett collage, antingen ensam eller
tillsammans med kamraterna. Rita och skriv hur ni tror att världen ser ut om hundra
år!

(svår)
Henrik funderar lite på vad som är ett jobb. Hans egna arbetsdagar kan se väldigt
olika ut, men ofta träffar han mycket folk och det tycker han är roligt. ” Allt man gör ska
vara nåt man har glädje av och som har glädje för andra. Det är väl nåt slags jobb”
säger Henrik. Vad tycker du? Vad är ett jobb? Vem jobbar och när? Är det viktigt att
ha roligt då man jobbar? Håller du med Henrik om att det att man gör sig själv och
andra glada är ett slags jobb?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *