Okategoriserat

MARIA SANN – säsong 6 avsnitt 1

PEDAGOGISKT MATERIAL TILL MARIA SANNS AVSNITT
Här hittar du förslag på diskussion och aktiviteter som du kan göra i klass i samband med att ni ser avsnittet då Maria Sann är gäst i Estrids Bokklubb. Ha gärna böckerna Bokstavsvärldar (text Henrika Andersson, bild Maria Sann) och Främlingarna (text Malin Klingenberg, bild Maria Sann) tillgängliga.
Uppgifterna är indelade i tre nivåer:

lätt
medel
svår
(lätt)
Maria berättar att när hon var liten brukade hon rymma från sitt dagis. I boken Främlingarna försöker barnen också rymma. Om ni har boken kan ni titta på bilden. Har du gjort något förbjudet eller busigt? Rita en bild av ett bus du gjort!

(lätt – medel)
I Bokstavsvärlden har varje bokstav ett eget uppslag, en egen berättelse och en egen värld. Välj din favoritbokstav, eller en annan bokstav du gillar. Vad tänker du på när du hör bokstaven och tittar på hur den ser ut? Hitta på en vers eller text till bokstaven. Den kan rimma om du vill. Gör också en bild där bokstaven spelar en viktig roll. Skriv din vers eller text i bilden.

(lätt – medel)
Maria Sann är bra på att illustrera människors känslor. Titta på hennes bilder. Känslan hos personen syns både i ansiktsuttrycken och i personernas kroppsställning. Gör olika känslor med kroppen och med miner. Alla går runt i rummet. En person (t.ex. läraren) har som uppgift att ropa ut känslor. Alla försöker röra sig och se ut som känslan som ropas ut. Pröva också mer abstrakta känslor som förvånad, fundersam, irriterad och blyg.

(medel – svår)
Ni kan fortsätta uppgiften ovan genom att försöka teckna olika känslor. Arbeta i par. Den ena är modell och den andra tecknar. Den som är modell kan antingen själv välja en känsla, eller så har ni en burk med lappar där olika känslor är skrivna så att alla kan dra varsin känsla. Hur ser man ut när man känner sig så? Hitta en bekväm position och låt kompisen rita av. Den som tecknar ska mest fokusera på kroppsställningen och minen – det behöver inte likna den som blir avbildad! Byt sedan uppgift så båda får vara modell och tecknare. Känslor är bra att kunna teckna när man gör serieteckningar!
Om ni vill kan ni göra uppgiften tillsammans i klass så att en elev står framme i klassen och gör en känsla medan de andra ritar av. Då är det bra att de som tecknar har en kort, på förhand given, tid på sig.

(svår)
Maria berättar att hon arbetar både digitalt och för hand. Pröva att teckna samma föremål, t.ex. ett äpple, för hand och digitalt. Vad är fördelarna med att teckna för hand? Vad är fördelarna med att teckna digitalt?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *