Pedagogiskt material till Fredrik Soncks avsnitt
Här hittar du förslag på diskussion och aktiviteter som du kan göra i klass i samband med att ni ser avsnittet då Fredrik Sonck är gäst i Estrids Bokklubb. Ha gärna någon av Fredriks böcker Freja och kråkungen eller Freja och huggormen tillgänglig. Uppgifterna är indelade i tre nivåer:
lätt
medel
svår
(Lätt)
Fredrik säger att läsning inte är vitaminpiller. Men tänk om det var det? Hur skulle medicin för läsning kunna se ut? Rita pillerburkar och medicinflaskor som uppmuntrar till läsning. Skriv instruktioner för hur medicinen fungerar!
(Medel)
I Fredriks bok Freja och kråkungen ger Freja sin napp till en kråkunge. Den är så liten att den inte kan flyga än, och behöver nappen medan den väntar på att få mat av sina kråkföräldrar. Skriv en berättelse om när ett djur får, eller tar, någon av dina saker. Vilket är djuret? Varför får eller tar djuret din sak? Vad gör djuret med saken?
(Medel –svår)
I avsnittet nämner Fredrik och Isa många olika textgenrer: barnbok, poesi, äventyrsbok, fantasyroman, krönika, essä. Vad för slags böcker tycker ni om? Gå till biblioteket och hitta exempel på i alla fall följande genrer:
Bilderbok
Poesi
Faktabok
Tecknad serie
Fantasybok
Äventyrsbok
Humorbok
Ni kan arbeta i par eller små grupper. Hittar ni några andra genrer? Är det lätt eller svårt att bestämma vilken genre böckerna hör till?
(Svår)
I avsnittet använder Fredrik många svåra ord. Ta reda på vad orden nedan betyder. Ni kan arbeta i små grupper och jobba med varsitt ord. Pröva använda orden i meningar. Rita en bild eller tecknad serie som förklarar ordet.
gestaltning, minoritet, levebröd, koordinera, individ, makthavare, etisk, erfarenhet, inspirerad